Belangrijke elementen die dienen te
worden mee genomen in de profielschets van de nieuwe burgemeester
van Utrecht.
Het is Utrecht de laatste jaren economisch redelijk goed gegaan
zonder daadkrachtig beleid, regie en facilitering vanuit
gemeentebestuur. De economische crisis in de wereld en Europa zijn
echter ook aan de stad Utrecht niet voorbij gegaan en, hoewel de
geografische ligging, de demografie en het opleidingsniveau van
Utrecht goede kansen bieden, staan vele ondernemingen onder grote
druk en vechten om te overleven. Er zijn diverse initiatieven in
voordbereiding om de economische situatie te keren en de ondernemers
in Utrecht nieuwe kansen te bieden. Wij herkennen het beeld dat
Utrecht veel meer potentie heeft dan wij op dit moment benutten maar
moet en willen deze kansen wel weten te verzilveren. Door middel
van deze notitie presenteren wij vanuit de optiek van het
bedrijfsleven, in grote lijnen het profiel van de nieuwe
burgemeester: De nieuwe burgemeesterzal de mentaliteit moeten
bezitten om te initiëren,te investeren en voorop te gaan als
boegbeeld van de stad en de verbindende schakel in de stad en regio.
Hoofdthema’s zijn:
- terugdringen van versnippering en meer coordinatie en regie
op initiatieven en acties: werken aan een centrale agenda voor
de stad
- meer regie op samenwerking met en participatie van het
bedrijfsleven ten aanzien van economisch beleid
- leggen van verbinding tussen kennis, sport, cultuur en
bedrijfsleven in de stad.
Vorenstaande hoofdthema’s vragen om een burgemeester die bij
uitstek in staat is de verbindingen in de stad te leggen, te
verstevigen en te verzilveren. In breder stads- en provinciaal
belang kunnen denken en deze overtuiging kunnen uitdragen aan
gemeentebestuur, provinciebestuur, bedrijfsleven,
kennisinstellingen, sport - en cultuursector. Wij kunnen als stad
alleen succesvol zijn als wij deze verbindingen weten te
verzilveren. Denken in cross-overs, niet traditionele samenwerkingen
en vernieuwing in de stad. Het collectief is sterker dan de som van
de individuele sectoren. Onderstaand hebben wij vervolgens een
aantal prioriteiten weergegeven die naar onze mening hoog op de
agenda voor de toekomstige burgemeester moeten staan.
- Promotie van Utrecht De nieuwe burgemeester zal met elan de
stad Utrecht verder op de kaart dienen te zetten. Utrecht heeft
zowel qua wonen, werken en recreëren en mede door zijn centrale
ligging alles in zich om het meest positieve imago van de grote
steden in Nederland uit te stralen, hetgeen ook uit recente
onderzoeken blijkt. Toch staat Utrecht ook bekend als slecht
bereikbaar en wat kleurloos. We zullen deze negatieve beelden
moeten bestrijden door woorden en daden en een meer dan
volwaardige speler in de Randstad te midden van de “grote vier”
moeten zijn en blijven. Wat ons betreft dient Utrecht een
mentaliteitssprong te maken en zich op tal van terreinen
ambitieus te gedragen, voorop gegaan door een even ambitieuze
burgemeester. Hij/Zij is een echte leider die boven de partijen
staat, zich niet opzij laat zetten en Utrecht echt op de kaart
weet te zetten.
- Goede contacten met het bestaande bedrijfsleven Wij
verwachten een aanspreekbare burgemeester niet alleen voor de
burgers maar ook voor het bedrijfsleven. Hij/zij verschijnt
gevraagd of ongevraagd op netwerkbijeenkomsten van het
bedrijfsleven. Contact met het bedrijfsleven is voor de nieuwe
burgemeester een tweede natuur. Economie staat bij de nieuwe
burgemeester hoog in het vaandel wetende dat een goed
functionerend bedrijfsleven een randvoorwaarde is voor de
welvaart van de stad met al zijn mooie kunst- en
cultuuruitingen. Ook zal een gewaardeerd bedrijfsleven graag
iets terug willen doen voor de stad op het gebied van vele
sociale onderwerpen. Hij/zij draagt dit ook uit binnen
gemeentebestuur met als doel de economische ontwikkeling van de
stad een hogere prioriteit binnen de stad Utrecht te geven.
- Voor de economische ontwikkeling en het vestigingsklimaat
voor bedrijven van Utrecht is het samen optrekken met de
(regio)gemeente(n) rondom Utrecht van cruciaal belang. Als
centrumstad zal Utrecht het voortouw moeten nemen om in
samenwerking met de omliggende gemeenten, bedrijven en
instellingen een strak acquisitieplan op te stellen voor het
aantrekken van bedrijven. Het bedrijfsleven wil graag
participeren en meer regie nemen bij het economisch- en
acquisitiebeleid van de stad en regio. De burgemeester speelt
hier een initiërende en verbindende rol. Hij/Zij ondersteunt de
werkzaamheden. Hij/zij stelt duidelijke doelen en blijft dit ook
monitoren. Naast deze acquisitieplannen is het van belang dat de
nieuwe burgemeester zich inzet voor de bestrijding van de
versnippering in de stad, de bureaucratie en de reductie van
overbodige en flexibilisering van bestaande regelgeving teneinde
bedrijven en werkgelegenheid meer kansen te geven.
- Bereikbaarheid Hoewel stappen zijn en worden gezet om
de bereikbaarheid van Utrecht te verbeteren zijn we er nog niet.
Een spoedige voltooiing van de Ring van Utrecht, de capaciteit
van de aansluitingen hierop en de goede verwijzingen naar de
stadsdelen en naar voldoende parkeermogelijkheden zijn van
eminent belang. Wij verwachten van de burgemeester dat hij/zij
zich inzet voor de goede bereikbaarheid van Utrecht en
mobiliteit hoog op de agenda houdt.
- Verduurzaming en “schoon, heel en veilig”. Een belangrijk
onderwerp bij verduurzaming is revitalisering en
herstructurering van de verouderende onderdelen van de stad en
het bevorderen van de kwaliteit van de openbare ruimte in plaats
van direct naar nieuwe locaties uit te kijken. Ook een schone
stad is van groot belang (fijnstof). Hierbij dienen de te
treffen maatregelen vooraf op hun maatschappelijke effecten
getoetst te worden. Ook heel en veilig zijn belangrijke
kwaliteiten voor burgers en bedrijven. Wij verwachten van een
burgemeester, dat hij/zij zich persoonlijk strek maakt voor deze
thema’s.
14 juni 2013
Ondernemers zijn optimistisch, er is al genoeg slecht nieuws.
Wees dus positief!